Physics of active systems

Master PhysiqueParcours Physics of Quantum and Soft Condensed Matter

This course gives an overview of the main phenomena that determine the magnetism of matter and the properties of magnetic materials.

• Magnetism of atoms (orbital magnetic moment and spin, paramagnetism);
  • Magnetism of matter (ferromagnetism, antiferromagnetism, indirect exchange coupling, spin waves);
  • Magnetization curves (magnetic anisotropies, domains, domain walls, micromagnetism);
  • Layers magnetic thin films for spintronics (exchange anisotropy, spin transfer torque, organic spintronic).

Version française

Ce cours donne un aperçu des principaux phénomènes qui déterminent le magnétisme de la matière et les propriétés des matériaux magnétiques.

• Magnétisme des atomes (moment magnétique orbital et spin, paramagnétisme);
  • Magnétisme de la matière (ferromagnétisme, antiferromagnétisme, couplage par échange indirect, ondes de spin);
  • Courbes d'aimantation (anisotropies magnétiques, domaines, parois de domaine, micromagnétisme);
  • Couches minces magnétiques pour la spintronique (anisotropie d'échange, couple de transfert de spin, spintronique organique).